سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اراجیف خواندنی

بیازماى تا دشمن آن گردى ، [ و بعضى این جمله را از رسول خدا ( ص ) روایت کرده‏اند : و آنچه تأیید مى‏کند از سخنان امیر مؤمنان ( ع ) است روایت ثعلب از ابن اعرابى است که مأمون گفت : اگر على ( ع ) نگفته بود « اخبر تقله » مى‏گفتم « أقله تخبر » . ] [نهج البلاغه]

از:   شنبه 84/11/29  ساعت 12:6 عصر  

777

اصولا دخترهای این زمونه هفت هشت نوع داداش دارند. هر کدوم از داداشاشونو هم واسه یه کاری می خوان...

 

 

داداش شماره یک:بچه پول دار ! ماشین داره ! رستوران خوب می رن باهم! اینترنت 24

ساعته مجانی هم بعنوان اشانتیون بهشون میده !

داداش شماره دو :یه پسر رومانتیک ! خوراک درددل بشینن نصفه شبها باهم درددل کنند

 و گریه کنن باهم.

داداش شماره سه:بچه خلاف و شر چت روم ! هر پسری بخواهد تو اینترنت اذیتشون کنه

 خان داداش جون حالشو می گیره !

دادش شماره چهار:از نوع هنری ! خوراک رفتن باهم به سینما، تئاتر و موزه ! و محافل نقد

 فیلم ! بلیط جشنواره فجرشون تضمینیه ! موهای این مدل داداش ترجیحا بلنده ! به اضافه ریشهایی

 مدل دار!

داداش شماره پنج:خوش تیپ ! خوراک اینه که ببره با خودش به دوستاش پز بده بگه:نگاه کنین

 چه داداش جیگری دارم ! داداش من خیلی خوش تیپه! 

داداش شماره شش:بچه معروف ! هر هفته پنج شنبه ها یه پارتی دعوتت می کنه ! رقصشم

 خوبه ! همه مدله بلده برقصه!

داداش شماره هفت:متخصص کامپیوتره ! هر وقت کامپیوترت خراب شد داداش جونت میاد

 برات درست می کنه!

داداش شماره هشت:بچه مثبته.. بچه مودبیه .. وقتی می ری باهاش بیرون لپ هاش سرخ

میشه، خوراک اینه ببری به مامانت نشون بدی بگی مامان جون این دوست پسره منه! مامانت

 عاشق این جور پسراست

 

 

فرق دخترها و پسرها برای کشیدن پول از عابر بانک

 

 

 

پسرها

 

با ماشین میرن به بانک، پارک میکنن، میرن دم دستگاه عابر بانک
کارت رو داخل دستگاه میذارن
کد رمز رو میزنن، مبلغ درخواستی رو وارد میکنن
پول و کارت رو میگیرن و میرن

 

دخترها

 

با ماشین میرن دم بانک
در آینه آرایششون رو چک میکنن
به خودشون عطر میزنن
موهاشون رو هم چک میکنن احتمالاً
در پارک کردن ماشین مشکل پیدا میکنن
در پارک کردن ماشین خیلی مشکل پیدا میکنن
بلاخره ماشین رو پارک میکنن
توی کیفشون دنبال کارتشون میگردن
کارت رو داخل دستگاه میذارن، کارت توسط ماشین پذیرفته نمیشه
 کارت تلفن رو میندازن توی کیفشون
دنبال کارت عابربانکشون میگردن
کارت رو وارد دستگاه میکنن
توی کیفشون دنبال تیکه کاغذی که کد رمز رو روش یاداشت کردن میگردن
کد رمز رو وارد میکنن
۲دقیقه قسمت راهنمای دستگاه رو میخونن
کنسل میکنن
دوباره کد رمز رو میزنن
کنسل میکنن
دوست پسرشون رو صدا میزنن که کد صحیح رو براشون وارد کنه
مبلغ درخواستی رو میزنن میده دستگاه ارور (خطا)
مبلغ بیشتری رو درخواست میکنن
دستگاه ارور (خطا) میده
بیشترین مبلغ ممکن در خواست میکنن
انگشتاشون رو برای شانس رو هم میذارن
پول رو میگیرن
برمیگردن به ماشین
آرایششون رو توی آینه عقب چک میکنن
توی کیفشون دنبال سویچ ماشین میگردن
استارت میزنن
پنجاه متر میرن جلو
ماشین رو نگه میدارن
 دوباره برمیگردن جلوی بانک
از ماشین پیاده میشن
 کارتشون رو از دستگاه عابر بانک بر میدارن. (حواس نمی‌ذار برای آدم)
سوار ماشین میشن
کارت رو پرت میکنن روی صندلی کنار راننده
آرایششون رو توی آینه چک میکنن
احتمالاً نگاهی هم به موهاشون میندازن
توی یه خیابون اشتباه میندازن
برمیگردن
میندازن توی خیابون درست
پنج کیلومتر میرن جلو
ترمز دستی رو آزاد میکنن. (میگم چرا آنقدر یواش میره)

 

به چشمانت بیاموز هر کسی ارزش دیدن ندارد؛ به چشمانت بیاموز که به چشم به راه بودن عادت نکند ؛ بیاموز که به در خیره نماند. به چشمانت بیاموز که برای هر کسی بیخواب نشود. به زبانت بیاموز که هر اسمی ارزش جاری شدن ندارد. به زبانت بیاموز به هر کسی نگوید دوستت دارم. به پاهایت بیاموز هر راهی ارزش رفتن ندارد. به آن دو بیاموز که به رفتن عادت نکند . به اشکهایت؛ آن مروارید ها که بسیار عزیزهستند بیاموز که برای هر کسی نریزند. به دستانت بیاموز ؛ به آن دو بیاموز که هر دستی ارزش لمس کردن را ندارد. به قلبت بیاموز همیشه عاشق باشد ولی عاشق هر کسی نباشد



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    از:   چهارشنبه 84/11/26  ساعت 12:18 صبح  

    هه هه هه ...

    هه هه هه ...


    امروز عجب روزی بود.کلی به خودم خندیدم!
    صبح که میخواستم برم کلاس خواهرم گفت چتر ببر ٬ گفتم نه بابا این هوا و این هواشناسی همیشه آدم رو می ذاره سر کار.خلاصه از اون اصرار از من انکار ٬ بالاخره چتر بردم.اول بارون بود بعد برف شد.حالا از قیافه ی من فقط
    ۲ تا چشم مونده بود.کلاه و شال گردن و دستکش و چتر و یه سری بار و بندیل تو دستم و یه کوله به پشتم...
    بعد از کلاس رفتم باشگاه.آخه بگو بقیه روزها رو ازت گرفتن ! (( بین خودمون باشه که من عاشق راه رفتن و قدم زدن تو برف و بارونم .‌))وقتی رسیدم ٬ چترم به زور بسته شد.توجهی نکردم.بعد که کارم تموم شد و اومدم بیرون ٬ بازش کردم دیدم اوه ...شکسته...چه شکلی شده بود مثل ناقص الخلقه ها.می خواستم نگیرم روی سرم اما وقتی فکر سرما خوردن و بدن درد و آمپول اومد به ذهنم گفتم ولش کن ٬ فوقش بهم می خندن ! کاچی به ز هیچی...
    سوار ماشین شدم. پولم رو که دادم و خواستم بقیه اش رو بذارم تو کیفم یه هو گره خوردم چتر از دستم افتاد و نزدیک بود بره تو جوب و منو راحت کنه...بند آستین پالتوم که سال به
    ۱۲ ماه باز نمیشه ٬باز شد و نزدیک بود بیفته و گلی شه...خلاصه کلی تقلا کردم تا تونستم خودم رو نجات بدم...همه نگاهم می کردن و تو دلشون می خندیدن و می گفتن چه پسر دست و پا چلفتی...
    ۲ ٬ ۳ بار خواستم بندازمش تو سطل آشغال اما بارون...سعی کردم خودم رو بی تفاوت نشون بدم و به قول پدر بزرگم : زندگی رو برای خودت بکن نه برای دیگران.
    ولی خودم به خودم و به ریخت و قیافه ام کلی خندیدم و چتر فکستنی رو جلو صورتم گرفتم که کسی نبینه من دارم می خندم چون اون وقت میگفتن علاوه بر دست و پا چلفتی بودن ٬ بالا خونه اش رو هم اجاره داده...
    اینم آه ... !!!!!!!!!!!!!!!
    ولی همچین پشیمون هم نیستم گفتم که من عاشق بارون و عاشق دیدن عکس العمل های مردم از بارش برف و بارون هستم...هم فال بود هم تماشا...
    مثل هر روز :
    بارون اومد ٬ ترکها هم رفت
    .

     

    حالا بیا نمک بچش از ته نشین اشک

     

    چیزی نمانده تا نفس آخرین اشک

                         یعنی چنین تهی نشده ست،آستین اشک

                                               دیدی که یادگار تو هم ته کشیده است

                                                                          دیگر نیامدی که بزاید جنین اشک

                                                                                                   دیروز سوخت گونه ام از جای قطره ها

                                                                                                                                  حالا بیا نمک بچش از ته نشین اشک

                                                                                                    بشنو صدای هق هق غم را که می زند

                                                                              در سمفونی ساده شور آفرین اشک

                                             هی سنگ می زنند به قلبم که بشکند

                    این واژه های کولی من در کمین اشک

    قل میخورند بی تو همه حرفهای من

                           در صحن پاک و ملتهب و مرمرین اشک

                                                         دیگر تویی تمیزترین تکه دلم

                                                                                 از بس که آب می کشمت بت طنین اشک

                                                                                                            چشمم دوباره تر شد،این سوز واژه باز

                                                                                                                                      انداختم ز عرش غزل بر زمین...

     

    مهتاب

    تو دخترک عاشق ماه را به چه بهایی به ماهتاب فروختی؟ آغوشش عطر دیگری می داد یا لبهایش میزبان خوبی برای بوسه هایت بود؟
    خیابانهای این شهر شمالی شاهدند که من جز بر ماه عاشق هیچ ستاره ای نبودم، دلبسته ی هیچ آفتاب و مهتابی نبودم.
    آن روز که می نوشتم: «مهتاب همرنگ دانه های اشک من می شود» حتی به خواب هم نمی دیدم که در همان روزها و یا پیش از آن ماهتابی را به آغوشت میهمان کرده باشی.
    مردان سرزمینم را دیگر نشانی از مردانگی نیست. شهد وصال روسپیان گوارایشان باد و بوسه ی چرکینشان مستدام!!!!!!@!

     

    امشب شب مهتابه ...

    دندان «عقل» را می کشند و به دور می اندازند، حتی اگر ریشه اش به بیراهه رفته باشد، دندان «طمع» هم نزدیکهای پایان عمر اگر بختمان یار باشد خود به خود می افتد ...
    ولی چرا هیچ طبیبی در این دیار نیست که دندان «عشق» مرا بکشد؟

    بعدالتحریر: درد بی تابم کرده، خونریزی دندان عقلی که کشیده ام و هزارکیلو!! بستنی که خورده ام چشمانم را نیمه باز نگاه می دارد، می خواستم بخوانم که:
    امشب شب مهتابه حبیبم رو میخوام
    حبیبم اگـــر خـــوابه طبیبم رو میخوام
    که گفتم شاید واژه ی «طبیب» سوء تفاهمی پیش آورد. ولی ... پسر جان! طبیبِ روح می خواهم نه طبیبِ جسم که مرا با هیچ سَری، سِـرّی نیست. خود سانسوری را دوست ندارم. پس آسوده خاطر می نویسم که تو می دانی معنای کلمه به کلمه ی کلامم را.

    راستی! گفتم طبیب!! ... خدایا!! عشق نوجوانان و جوانان و میانسالگان مرا بس نبود که این پیرمرد مهربان شصت و چند ساله را شیخ صنعانِ من کردی؟؟؟ به بار کدامین آزمونت باید کمر راست کنم؟

     

    دور از ادبه ولی حقیقته...

     

    ابتدا به ساکن از تمام کسانیکه این متن را می خوانند پوزش می خواهم . عذر تقصیر. چه کنم که حقیقت است و حقیقت همیشه تلخ است.من بی تقصیرم و چون این حقیقت خیلی مرا می آزارد می خواهم در موردش بنویسم و نقلش کنم...باز هم عذر می خواهم.

    زمستان یکی از فصلهای بسیار زیبای پروردگار است.فصل سرما و سپیدی ٬ فصل برهنگی درختان و لرزش کبوتران.
    اما متاسفانه اگر بخواهی در این فصل زیبا قدم بزنی ٬ اصلا نباید سر به زیر باشی و زمین را نگاه کنی !
    چرا که هر چند قدمی را که برمی داری ( باز هم مرا ببخشید ) آب دهان آدمی بی فرهنگ را خواهی دید. زن و مرد ٬ پیر و جوان اگر آب دهانشان آنها را ناراحت کند به زمین خواهند افکندش.
    البته فقط چند سالی است که وضع غیر قابل تحمل شده و شاید به خاطر هجوم آدمهایی با فرهنگهای متفاوت از شهرهای مختلف به ابر شهری چون تهران باشد.
    اما هرچه هست زشت و زننده است.
    چرا آنان حقوق دیگران را رعایت نمی کنند؟ شاید می پندارند که در حریم خصوصی منزلشان قدم بر می دارند و آیا به راستی اگر آنها حیاطی داشته باشند چنین کاری را آنجا هم انجام می دهند؟؟؟
    مثل هر روز :
    به هرکی هرچی دادن از تو گهواره دادن

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    از:   چهارشنبه 84/11/12  ساعت 11:23 صبح  

    داغ شقایق

    ۩ داغ شقایق ۩

     

    محرم دوباره اومد و امروز،هفتم محرم و باز عزای حسین و این چه شور است...

    دلم میخواد بیشتر در موردش بنویسم و دست به قلم شم،ولی نمیدونم چه بنویسم  چونکه همه چی در مورد حسین و یاران حسین همه به خوبی میدونند و همه از من بهتر وارد هستند....

    خوب...این روزها رو به شما عزیزان توصیه می کنم که گناهان خودمونو از خدا طلب بخشش کنیم...

    این محرم رو از دست ندهید و همچنان اونو از یکی از محرم های مهم عمرتان تلقی کنید...

    ­­برای شما از خداوند متعال آرزوی موفقیت و سعادت اخروی می کنم.

     

    آرامش

    ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی
    با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را؟

     

     

    احوال پرسی

    گفت: احوالت چطور است؟
    گفتمش: عالی است
    مثل حال گل!

    حال گل در چنگ چنگیز مغول!

    قیصر امین پور

    بیرون نمی توان کرد الا به روزگاران

    دلم هوای زاهد را کرده است. زاهدی که همنشین من در میخانه ای بود. بوسه حرام بود و باده حلال. زاهد باده می نوشید و ساقی بر سجاده سجودی ریایی داشت.

    ماههاست که زاهد ترک دیار کرده، هرجا که هست باده اش به جام و دنیایش به کام......................

    شئ

    خسته ام؟ نه! فقط کمی مانده تا روح از بدنم جدا شود. کتابها محاصره ام کرده اند. بوسه ماه هاست که از من دور است و آغوشی گرم دیگر میزبانم نیست.
    ترانه های گذشته را که می شنوم بغضی غریب گلویم را می فشارد، بی سپیده ترین روزها را پشت سر می گذارم و بی مهتاب ترین شبها را به صبح می رسانم.
    دیگر نمی خواهم قرص کامل ماه را در آغوش کشم و از ناتوانی فریادم دیگر به آسمان نمی رود. آسمان پر ستاره ی کویر هفته هاست که نگاهم را کم دارد و باز هم صبوری می کند. آخر صبوری می کند تا نگاه کدام دختر سرزمین مادری ام به میهمانی اش رود؟ کدام دخترک می تواند از شوق دستهایش را برای در آغوش کشیدن ماه به آسمان پیوند زند؟
    ولی ... ولی روزی که دور نیست، روزی که آسمان بر من ستاره می بارد و باد دورترین شکوفه ها را برای گیسوانم هدیه می آورد با ماه هم آغوش می شوم. مهتاب همرنگ دانه های اشک من می شود و ماه از بوسه باران من گلگون می گردد. ستاره می زایم و سپیده می پوشم.
    روزی که دور نیست بانوی من ماه است و من مرد ماه بی نیاز از بوسه و باده.

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    از:   چهارشنبه 84/10/28  ساعت 12:2 عصر  

    من امروز بیش از دیروز می دانم ولی می دانم که کافی نیست

    بی وفایی

     

    نه از آشنایان بفا دیده ام

    نه در با ده نوشان صفا دیده ام

    زنامردمی ها نرنجد دلم

    که از چشم خود هم خطا دیده ام

    بخاکستر دل نگیرد شراب

    من از برق چشمی بلا دیده ام

    بفای تو را نازم ای اشک غم

    نه در دیده عمری تو را دیده ام

    نه از آشنایان بفا دیده ام

    نه در با ده نوشان صفا دیده ام

    زنامردمی ها نرنجد دلم

    که از چشم خود هم خطا دیده ام

    طبیبامکن مرهم از جان می

    که درد دروغ رادوا دیده ام

    حریم خدا شد چه شبها دلم

    که خود را زعالم جدا دیده ام

    از آن رونویسد سرشکم دو چشم

    که در قطره هایش خدا دیده ام

    برو سام شو تا خدایی شوی

    ببین من خدا را کجا دیده ام

    نه از آشنایان بفا دیده ام

    نه در با ده نوشان صفا دیده ام

    زنامردمی ها نرنجد دلم

    که از چشم خود هم خطا دیده ام

     

    هـم جان بدان دو نرگس جادو سپرده‌ایم

     

    عـمریسـت تا به راه غمت رو نهاده‌ایم
    روی و ریای خلق بـه یک سو نـهاده‌ایم
    طاق و رواق مدرسه و قال و قیل علـم
    در راه جام و ساقی مـه رو نـهاده‌ایم
    هـم جان بدان دو نرگس جادو سپرده‌ایم
    هـم دل بدان دو سنبل هندو نـهاده‌ایم
    عـمری گذشـت تا بـه امید اشارتی
    چـشـمی بدان دو گوشه ابرو نهاده‌ایم
    ما ملـک عافیت نه به لشکر گرفتـه‌ایم
    ما تخـت سلطنت نه به بازو نـهاده‌ایم
    تا سـحر چشم یار چه بازی کند کـه باز
    بـنیاد بر کرشـمـه جادو نـهاده‌ایم
    بی زلف سرکشش سر سودایی از ملال
    همـچون بنفشـه بر سر زانو نهاده‌ایم
    در گوشـه امید چو نـظارگان ماه
    چشـم طلـب بر آن خم ابرو نهاده‌ایم
    گفتی که حافظا دل سرگشته‌ات کجاست
    در حلقـه‌های آن خم گیسو نـهاده‌ایم

     

    چادر حجاب برتر

    چادر پوششی است نیمه سنتی که از زمان صفویه به بعد ٬ بین زنان ایرانی باب شد.
    اما کسانیکه چادر سر می کنند را می توان به چند دسته تقسیم کرد :
    دسته ی اول:
    قدیمی ها
    این دسته را افراد مسن و سن بالا تشکیل میدهند که بدون چادر احساس برهنگی به آنها دست میدهد.برای آنها چادر یعنی همه چیز...
    دسته ی دوم :
    لولوها
    هرچند تعداد آنها کم و انگشت شمار است اما در صورت رویت مانند چراغ زنبوری در دل شب خودنمایی میکنند.همه به آنها نگاه می کنند.برای آنها سرمای زمستان یا گرمای تابستان فرقی نمی کند.پوشش آنها را معمولا روبنده ای ( پوشیه ای ) سیاه ٬ دستکشی سیاه ٬ جورابی سیاه ٬ کفشی سیاه ٬ چادری سیاه و خلاصه همه چیز سیاه تشکیل می دهد.
    این دسته را معمولا ضعیفه ها ٬ سبیه ها و یا همشیره های بعضی از افراد خاص تشکیل میدهند.
    دسته ی سوم :
    خیلی مومن ها
    که فقط گردی صورتشان مشخص است.این دسته روسریهای رنگی به سر می کنند و بسیار تمیز هستند.برای این گروه چادر سر کردن نهادینه شده است.
    دسته ی چهارم :
    چادر نماها
    که به عشق قدرت و تسلط بر مردم یا به دست آوردن پست و مقامی بهتر چادر سر می کنند و سعی دارند به مردم نشان دهند که از بدو تولد چادر سرشان بوده است !
    دسته ی پنجم :
    ش ذ ها ( مخفف شوهر ذلیل ها )
    این گروه از ترس و یا به اصطلاح غیرت ! همسران گرامی ٬ پس از ازدواج مجبور به سر کردن چادر می شوند.
    دسته ششم :
    چادر زورکی ها
    این دسته را معمولا دختران و زنانی تشکیل می دهند که به اجبار خانواده ٬ فامیل و یا سکونت در شهری چادر سر می کنند.این افراد معمولا اسم چادری را بد در کرده اند.چادر برای آنها حکم یک دستور و یا یک جلاد بی رحم را دارد که می خواهند هر جور شده از دستش فرار کنند.آنها را می توان با تندترین آرایش و بد جورترین حالت پوشیدگی یافت.
    دسته ی هفتم :
    افه چادری ها
    که اغلب برای زیباتر جلوه دادن و خودنمایی بیشتر چادری عربی سر کرده و صورت خود را به بهترین نحو ممکن می آرایند. آرزوی آنان این است که ای کاش یک دختر عربی ( لبنانی ٬ مصری ٬ ...) بودند.
    دسته ای را از قلم انداختم ؟ فعلا دیگه چیزی یادم نمی آید.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    از:   سه شنبه 84/10/27  ساعت 11:43 صبح  

    دلشکستگان را انیس و مونس نیست

    می و معشوق

     

    از من بر مصطفی رسانید سلام

    وﺁنگاه بگو ئید باعزاز تمام 

    کای سید هاشمی چرا دوغ ترۥش

    در شرع حلال است و می ناب حرام ؟

     

    پاسخ :

     

    از من بر خیام رسانید سلام

    وانگاه بگوئید که خامی خیام

    من کی گفتم که می حرام است ولی

     بر پخته حلال است و بر خام حرام

     

     

    ***

     

    ابریق می مرا شکستی ربی

    بر من در عیش را ببستی ربی

    من می خورم و تو میکنی بدمستی

    خاکم بدهن مگر که مستی ربی ؟

     

     

    ***

     

    ناکرده گناه در جهان کیست بگو

    آنکس که گنه نکرد چون زیست بگو

    من بدکنم و تو بد مکافات دهی

    پس فرق میان من و تو چیست بگو

     

     

    ***

     

    گویند بهشت و حور عین خواهد بود

    آنجا می و شیر و انگبین خواهد بود

    گر ما می و معشوق گزیدیم چه باک

    چون عاقبت کار چنین خواهد بود . . . . . !

     

    چوبین

     

    **امروز هم گذشت، مانند یک نفس**!!!!!!@!
    **نوروز من گذشت با عشق هیچ کس**!!!!!!@!
    **گریان خنده ریز، خوشروی بی بقا**!!!!!!@!
    **من غم نمی‌خورم، غم می‌خورد مرا**!!!!!!@!
    -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
    **در خدمت فریب افسر نبوده ام**!!!!!!@!
    **در دست حاکمان ساغر نبوده ام**!!!!!!@!
    **بر دوش خسته ام بار گناه آه**!!!!!!@!
    **من غم نمی‌خورم، غم می‌خورد مرا**!!!!!!@!

    -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

    **خیلی وقته که به خوابم نمی آی تو که تماموم دنیای منی**!!!!!!@!

    **دیگه تمومِِ شعرهای منو نمی خونی تویی که تنها دلیل موندن منی**!!!!!!@!    

     

    عشق را تفسیر کن ...

     

    کلبه ها فکر حصارن ، باغچه ها فکر بهارن ، باغبونا فکر بارون ، من به فکر قصه گفتن ؛

    شب تو فکر راه نوره ، روز تو فکر بوف کوره ، خاک به  فکر ابر دوره ، من به فکر دل سپردن ؛

    من چه کردم جز نشستن ، گریه دیدن ،،،،،،، گریه کردن ، وقتی باغ قصه می سوخت من چه بودم جز یه خرمن !

    کار من تقدیس آبه ، ناله از دست سرابه ، کار تو اما قشنگه ، ساختن باغ از یه سنگه !

     

     

    قلب چوپون توی نی بود ، دست سرما رنگ می بود ، خنده جنس ماه دی بود ، من نشستم قصه گفتم !

    خسته از خفتن تو بودی ، عاشق رستن تو بودی ، شاعر و روشن تو بودی ، من فقط از غصه گفتم !

    من چه کردم جز نشستن ، گریه دیدن ،،،،،،، گریه کردن ، وقتی باغ قصه می سوخت من چه بودم جز یه خرمن !

    کار من تقدیس آبه ، ناله از دست سرابه ، کار تو اما قشنگه ، ساختن باغ از یه سنگه !

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    از:   یکشنبه 84/10/4  ساعت 12:1 عصر  

    چرا عیسی کلمه نامیده شد؟!

    سلام

    تبریک میگم به تمام مسیحیان عزیز...سال نو مبارک

    چرا عیسی کلمه نامیده شد؟!

    در هیچ موردی از آیات قرآنی به طور خاص ، به کسی یا چیزی جز حضرت عیسی (ع) کلمه گفته نشده، گواینکه به طور عام، به همه مخلوقات الهی کلمات گفته شده است.

    ویژگی این پیامبر سخت کوش که در نظر مستکبران ، مستوجب مرگ سرخ وچوبه دار میشود ، چیست؟

    قرآن مجید ، تنها درباره اوست که می فرماید :

    اِنَـما المَسیحُ عیسَی ابنُ مَریَم رَسوُلُ الله وَ کـَلِمَته اَلقاها الی مَریَم ( النساء/171)

    « جز این نیست که مسیح ، عیسی بن مریم ، فرستاده خدا و کلمه اوست که به مریم القاء کرده است ».

    در ضمن بشارتهایی که به حضرت مریم داده شد ، فرشتگان گفتند :

    یا مَریَمُ اِنَ الله یُبَشِرُکَ بـِکـَلِمَةٍ مِنهُ اسمُهُ المَسیحُ عیسَی ابن مَریَم وَجیهاً فِی الدُنیا وَ الاخِرَةِ وَ مِنَ المُقرَّبین( آل عمران /45)

    « ای مریم ، خداوند تو را به کلمه ای ازخویش که نامش مسیح ، عیسی بن مریم است و در دنیا و آخرت وجاهت دارد و از مقربان است ، بشارت می دهد.»

    چرا تنها وی کلمه خدا نامیده شده است ؟

    نکته ای که در آیه فوق باید مورد عنایت قرار گیرد ، این است که عیسی (ع) کلمه ای است که نامش مسیح ، عیسی بن مریم است . پس مسیح یا عیسی - نام کلمه خاص الهی- آن انسانی است که از مریم ، بدون پدر متولد می شود . پس مسیح یا عیسی از مقوله لفظ است . ولی کلمه در آیه فوق ، از مقوله لفظ نیست ، بلکه از مقوله اعیان خارجی و جوهر است .

    البته مانعی نیست که برای کلمه ای که ازمقوله لفظ است نیز نامگذاری کنند مثلاً نام یک دسته از کلمات رااسم و نام دسته ای دیگر را حرف بگذارند . اما روشن است که در آیه فوق ، نام کلمه ای است که از مقوله اعیان خارجی و جواهر است .

    · بررسی اقوال

    درباره اینکه چرا عیسی کلمه خدا است ، اقوال و نظراتی است. راغب اصفهانی اقوالی ذکر می کند که به شرح زیر است:

    1. عیسی را از این جهت کلمه نامیده اند که با کلمه الهی کُن که در آیه شریفه : اِنَّ مَثَلَ عیسی عِندَ الله کـَمَثـَلِ آدم خَلَقَهُ مِن تُراب ثُمَّ قالَ لَهُ کـُن فـَیَِکوُن( آل عمران / 59 ) آمده ، آفریده شد .

    2. همان طوری که مردم با کلام نورانی خداوند هدایت می شوند و راه را از بیراهه تشخیص می دهند ، با وجود مقدس عیسی نیز هدایت می شوند. بنابراین ، عیسی با کلام خدا در هدایت و روشنگری راه تکامل بشر مشترک است .

    3. عیسی هنوز در گهواره بود که خداوند او را به نور وحی ، شرافت بخشید چنانکه خودش فرموده :

    " انّی عَبدُالله ءاتانی الکتاب وَ جَعَلَنی نَبیا"( مریم/30)

    « منم بنده خداوند که به من کتاب داده و مرا پیامبر گردانیده است .»

    این ویژگی عیسی که دراوایل تولد ، شایستگی دریافت وحی الهی را پیدا می کند ، موجب شده که او را کلمه بنامند.

    4. علت اینکه حضرت عیسی کلمه نامیده شده ، این است که او به مقام پیامبری رسید. همچنانکه پیامبر گرامی اسلام نیز به خاطر همین مقام ذکر نامیده شده است.

    در آیه زیر می فرماید:

    " قَد اَنزَلَ اللهُ الَیکُم ذِکراً / رَسوُلاً یَتلوا عَلیکُم آیات اللهِ مُبَیّنات ( الطلاق/10و11)

    « خداوند به سوی شما ، ذکر( یعنی رسولی) را فرستاد که آیات روشنگر خدا را برشما تلاوت می کند»

    در این آیه کریمه ، منظور از ذکر ، رسول است و منظور از رسول ، به قرینه یتلوا علیکم آیات الله ، پیامبر گرامی اسلام است .

    ذکر و کلمه هر دو از یک مقوله اند . خداوند ، ذکر وکلمه را در مورد الفاظ به کار نبرده ، بلکه یکی را در مورد پیامبر اسلام و دیگری را درباره حضرت مسیح به کار برده است. معلوم می شود که رسالت آسمانی است که موجب شده که یکی از آنها ذکر و دیگری کلمه نامیده شود.

    مرحوم علامه طباطبائی ، نیز در مورد کلمه بودن عیسی(ع) اقوالی نقل کرده و خود به نقد آنها پرداخته. این اقوال به شرح زیر است:

    1. اینکه به عیسی کلمه گفته شده ، به خاطر این است که انبیاء پیشین یا پیامبران اسرائیلی ، او را به عنوان رهبر نجات بنی اسرائیل برای قوم مطرح کردند و چندان در سخنان خود درباره او سخن گفتند و به بعثت و قیامش مژده دادند که مردم گرفتار ظلم و اسیر بردگی و بدبختی همواره چشم به راه او بودند. بنابراین ، وقتی که عیسی ظهور می کند ، خداوند می گوید : این است کلمه ای که من توسط پیامبرانم به شما ابلاغ کرده ام.

    نظیر مطلب فوق درباره حضرت موسی(ع) هم در قرآن آمده . چنانکه می فرماید : " وَ تَمَّت کَـلِمَةُ رَبّکَ الحُسنی عَلی بَنی اِسرائیلِ بـِما صَبَرُوا ( الاعراف/137)

    2. عیسی کلمه است ، به خاطر اینکه مقاصد تورات را تبیین می کند و تحریفهای یهودیان را برملا می سازد و اختلافات دینی مردم را رفع می کند . چنانکه قرآن از زبان عیسی می فرماید : وَلِاُبَیِّنَ لَکُم بَعضَ الذی تَختَلِفوُن فیه( الزخرف/63)

    « برای اینکه برخی از چیزهایی را که در آنها اختلاف می کنید ، برای شما بیان کنم».

    3. اگر چه همه مخلوقات به کلمه ایجادی "کن" آفریده شده اند و از این لحاظ ، اختلافی میان آنها نیست ، اما در میان مخلوقات عالم طبیعت و مخصوصاً در میان انسانها ، عیسی خصوصیتی دارد که هیچیک ندارند . حتی انبیاء و ائمه نیز آن خصوصیت را ندارند. آفرینش سایر موجودات عالم طبیعت ( اعم ازانسان و غیر انسان) ازمجاری عمومی بروز می کند .

    روییدن گیاه و پدید آمدن حیوان و آفرینش انسان ، هر کدام از مجرایی صورت می گیرد که مخصوصاً برای دانشمندان طبیعی و زیست شناسی شناخته شده و زمینه مطالعاتی گسترده و تحقیقاتی عمیق است . در این میان، خدواند متعال ، قدرت نمایی کرد و فصلی جدید و استثنایی در نظام خلقت گشود و انسانی آفرید که از آمیزش زن و مرد پدید نیامد ، بلکه اکثر اسباب عادی و تدریجی از صحنه آفرینش عیسی حذف شدند. از این جهت است که عیسی خود کلمه نامیده شده

    خصوصیات آن مدینه فاضله چیست؟

    تا آن جا که در حافظه تاریخ به یاد مانده است, هیچ گاه, انسان از اندیشه و رؤیاى بهزیستن فارغ نبوده و همیشه, نگاه او براى یافتن آینده اى بهتر و سامان یافته تر, دور دستها را نظاره کرده است.
    رؤیاى مزبور, در زندگانى انسان, به گونه هاى مختلفى تبلور یافته است و بارزترین نمونه از آن را در اندیشه (مدینه فاضله) مى یابیم. آرمان شهر زمینى که در آن از نابسامانى و دغدغه هاى جوامع موجود, اثر و نشانى نباشد.
    بهشت موعود زمینى, علاوه بر بهشت آسمانى, رؤیاى همیشگى انسان بوده است و گمان نمى رود که تا پایان تاریخ نیز, تغییرى بر آن رود. اما همین اندیشه, خود, در میان اوراق تاریخ, تعیّنات گوناگونى یافته و هر یک از اندیشه وران بزرگ تاریخ, تصویرى ویژه از آن بر صفحه ضمیر انسانها, نقش کرده اند. گذشته از تصاویر مختلف آنان, در این رابطه , یک امر در وهله نخست مسلّم مى نماید و آن, عظمت و اهمیتى است که این موضوع, در مجموعه تفکرات و آرزوهاى بشر داشته و جایگاه ویژه و ممتازى که در نمودار اندیشه وى به خود اختصاص داده است.
    موضوع مورد بحث در این نوشتار, تحریرى است دوباره بر همان داستان پرتائمل, منتهى, تحریرى از نگاه مذهب و اندیشه هاى دینى. آنچه در این مجال, در پى آن هستیم یافتن نسبت و ارتباط مسائله (مهدویت و ظهور امام زمان) با (اندیشه مدینه فاضله) است. در واقع, مى خواهیم بدانیم آیا رؤیاى (آرمان شهر زمینى) در جدول تعالیم مذهب نیز, جایگاه و موقعیتى را به خود اختصاص داده است یا خیر؟ آیا تمدن و مدنیتى که پس از ظهور منجى عالم بشریت, امام زمان(ع), تشکل مى یابد, تعین و تشخّص همان بهشت موعود زمینى است؟

    مثل هر روز:

    شب بر سر من جز غم ایام کسی نیست

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    بازم اومدم
    [عناوین آرشیوشده]

    فهرست


    6809 :کل بازدید
    5 :بازدید امروز
    3 :بازدید دیروز

    حضور و غیاب


    یــــاهـو

    درباره خودم


    اراجیف خواندنی

    لوگوی خودم


    اراجیف خواندنی

    اشتراک


     

    آرشیو


    پاییز 1386
    زمستان 1384
    پاییز 1384

    طراح قالب